Toelichting module: Externe webformulieren
Bij deze toelichting gebruiken we een goed gevulde Laakdal.be website om de module op een herkenbare manier te kunnen tonen.
De module
De externe formulieren is een extra module die langst de webformulieren module staat. Deze module heeft als doel alle externe website formulieren te omvatten zodat deze gelinkt en gebruikt kunnen worden zoals de normale webformulieren.
Implementatie methode
Op voorhand wordt met Tobania de implementatie methode afgesproken. Er zijn hier 2 opties.
- Het formulier wordt volledig geopend naar de originele website van het formulier.
- Nadeel: De persoon navigeert weg van stedelijke/gemeentelijke website
- Voorbeeld: https://www.laakdal.be/nationaliteit ( Klikken op online aanvragen )
- Het formulier wordt in een frame geladen binnen jullie eigen website.
- Nadeel: Niet alle externe website laten dit toe.
- Nadeel: Indien het formulier nog zelf een header en footer of andere zaken heeft worden deze ook getoond. Een website binnen jullie website dan.
- Voordeel: De persoon blijft steeds op de stedelijke/gemeentelijke website.
- Voorbeeld: https://www.brugge.be/adoptie-uittreksel
Een extern webformulier heeft in de backoffice slechts 3 specifieke velden.
- Titel: De naam die overal te zien is voor dit formulier
- Backoffice ( Lijst en gerelateerde informatie )
- Overzichtlijst van formulieren.
- Titel van het formulier in de gerelateerde blokken
- Link: De link naar het specifiek extern webformulier.
- Omschrijving: Dit zal enkel getoond worden optie 2 is gekozen van de implementatie methode.
Overzichtlijst
De externe formulieren module heeft geen eigen overzichtspagina. Echter gaat deze de overzichtspagina van de 'formulieren' uitbreiden en daar de externe ook toevoegen.
Voorbeeld: https://www.laakdal.be/formulieren
Bij het klikken op "Akte van Belgische nationaliteit" zal je merken dat je direct doorgestuurd wordt naar het egovflow formulier. Indien implementatie methode 2 was gekozen, was dit de laakdal site met het formulier ingesloten in de pagina zoals het Brugge voorbeeld.
Producten & Diensten integratie
Uit ervaring weten we dat de meeste lokale overheden liever eerst een intro geven bij een formulier. Ze forceren dus ook dat de gebruiker eerst via de Producten & Diensten module moet voordat ze gewoon een formulier kiezen uit de lijst. Dit voorkomt verkeerde aanvragen en informeert de gebruiker over de procedures die bij de aanvraag komen.
Front
Als voorbeeld nemen we onderstaand product:
https://www.laakdal.be/nationaliteit
Dit formulier heeft bovenaan 2 knoppen.
De "Maak een afspraak" link is een specifieke uitbreiding van de "Producten & Diensten" module waarbij een link kan ingegeven worden naar een exteren website/partner waar er een afspraak gemaakt kan worden om dit product aan te vragen/bespreken.
De "Online aanvragen" knop gaat alle webformulieren en externe webformulieren oplijsten. Wanneer er 1 formulier gerelateerd is aan het product zal deze knop je naar die pagina door verwijzen. Indien er meerdere formulieren gelinkt zijn zal dit eerst een dropdown tonen. Indien de term "Online aanvragen" niet overeenkomt met jullie terminologie kan je deze altijd "vertalen" naar een andere zin via de vertalings module.
Een voorbeeld van meerdere formulieren gelinkt aan 1 product:
Backoffice
Om bovenstaande zaken te krijgen kan je bij een product (extern) formulier(en) gaan koppelen/relateren aan je product. Dit kan bij de "Gerelateerde informatie" tab in je product.
Vervolgens kan je bij de formulieren in de lijst filteren op externe formulierenom dezen dan toevoegen. Dit kan er dus 1 zijn of meerdere.
Wanneer onderstaande bijvoorbeeld is gekozen, 2 keer gewoon en 1x extern zal de knop "Online aanvragen" deze 3 opties tonen. De 2 normale zullen dus gewoon het bijhorend formulier openen en de 3de externe zal naargelang de implementatie methode het exteren formulieren "insluiten" of "redirecten".
Producten overzicht
Als extraatje zal de producten lijst een A of O tonen bij de producten. Bij aankoop van de Externe webformulieren module kan dit zeker inbegrepen worden.
- De A betekend dat er een "Afspraak" kan gemaakt worden.
- De O staat voor "Online aanvragen"
Contact
Serviceteam
Corda Campus - Gebouw I
Kempische steenweg 311 bus 6.02
3500 Hasselt- +32 11 301 436
- public@tobania.be
- https://public.tobania.be/
Openingsuren
- Vandaag gesloten
- Morgen gesloten